MY HAPPY FOLLOWER

Monday, January 10, 2011

RENUNGAN UTK RAKAN DAN JUGA "RAKAN"....



Sekadar renungan dan peringatan utk diri sendiri dan teman2....

Pertama,walau apa pun yg kita lakukan dlm hidup,berbaik sangka sesama kita.Jangan memburukkan org lain dan jangan mudah mendengar keburukan org lain tanpa usul periksa.Siapalah kita utk menghakimi seseorang,baik dan buruknya.

Kedua,janganlah kita dengki mendengki, fitnah memfitnah,mengada2kan cerita sedangkan di hadapan kita baik, knp di belakang harus menjelirkan lidah. Carilah resepi TALAM DUA MUKA, tentu tak jumpa kan?Jadi kenapa kita nk mereka2 resepi TALAM DUA MUKA , sedangkan kita sendiri tak mahu membuatnya...


Ketiga, Allah Taala sudah menetapkan rezeki kita masing2, kenapa mesti mencemburui rezeki atau kelebihan org lain? Mungkin hari ini rezeki rakan kita lebih dari kita,berdoalah semoga kita juga akan mendapat rezeki yg melimpah ruah sepertinya, JANGAN menyindir2.... baik di FB,Twitter,blog, chatbox atau yg sewaktu dgnnya, menjaja cerita..si polan2 pengalaman tak seberapa, dh berani venture bisnes yg advance2..si polan tu bukannya bagus sgt...baru setahun jagung jer dlm bisnes ni..dh berani jer dia tu bla..bla..bla..

Keempat, PESANAN PENTING utk diri saya sendiri dan keluarga..serta rakan dan juga "rakan"...sekali kita memburukkan org lain, sepuluh kali ganda org lain akan memburukkan kita...sekali kita cuba menutup periuk nasi org lain, sepuluh kali ganda org lain akan cuba menutup periuk nasi kita...




RENUNG2 KAN DAN SELAMAT BERMUHASAH DIRI...SIAPALAH KITA UTK MENILAI ORG...
SEMOGA SAYA, KELUARGA DAN RAKAN2 SAYA TIDAK TERGOLONG DLM GOLONGAN ORG2 SEPERTI INI. AMINNNN...





Baking with love and passion,

Norli

4 comments:

annie deen said...

Selelu merenung diri..semoga tidak lupa dan alpa dengan segala pemberiannya..jauh disudut hati sentiasa berdoa untuk diri tak lupa kawan2 terbaik ku dengan harapan semuanya sama2 berjaya..walaupun setahun jagung tidak bermakna kita ini tidak boleh meletakan diri yang teratas...amin..

Mummy Amelynn said...

Thanks Kak Anne...sekadar renungan utk diri sendiri dan rakan2...kak anne mmg best...hi3...

annie deen said...

wahh..sekarang makin susah nak berborak..alhamdulillah..rezekinya murah...

Mummy Amelynn said...

Ha tu blm lagi Kak Anne pulak yg buat kelas ciskek tu...klu Kak Anne dh buat kelas ciskek, silap2 bertahun br dpt nyembang...ha3

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails